Shoqria informatike Biznesi Elektronik
-
Ne ekonomin e dituris baz per rritje ekonomike eshte dituria arsimimi inovacionet ,
hulumtimeet shkecore perdorimi I rrjetave kompjuterike etj.
-
Sot
thuhet se po jetojm ne epoken e shoqeris informatike ku si rezultat I
zhvillitit te shpejt te teknologjis informatike dhe aplikimit te saj shum
shpjet ka ardhur deri te transormimi I
shoqeris industrial ne shoqeri informatike.
-
Infornata dhe dituria jan bere
krarakteristika dominuese kurse teknologjia informatike sidomos teknologjia e
internetit po e transeferojn menyren se s punojm si e zhvillojm afarizmin dhe
si jetojm.
-
Ne
shoqrin informatike informata dhe dituria kan firuar rolin e fuqis dhe te paras
dhe jan bere mall I qmuar si asnjehr me
par .
-
Sociologet pohojn se shoqeria informatike eshte shoqeri ne te
cilen njerizt jan te lidur njeri me tjetrin ne rrjeta kompjuterike dhe ne jeten
e perditshme perdorin teknologjin informatike dhe kopmjuteret si dhe mediumet
tjera siq jan telivi\zioni radio dhe internet.
-
Ekonomistet thon se
shoqeria informatike eshe shoqeri ne te licin sektorin I teknologjis dhe
I kompjuterve eshte masiv ose numri I te punsuarve te cilet kryejn pun te
bazuar ne dituri.
-
Avgerou dhe Cronford (2002) thon se shoqeria informatike quhet shoqeria e
cila krijon ndan dhe perdor diturin me qellim te sigurimit te mirqenies se populates te saj.
-
Peter Drucker ( 1999) thot se ndryshimety bashkohore ne shoqeri nuk duhet
kuptuar vetem si ndryshim teknik dhe teknologjik por duhet kuptuar si tersi e transformimeve ne
teknologjiekonomi dhe shoqeri ku dituria
nuk eshte factor I vetem por eshte resurs kryesor I cili percakton kahjen dhe
shvillimit te shoqerin te re e njohur si
shoqeri informatike.
Interneti
-
Interneti
filloi ne fund te viteve te 60-ta nga ARPAnet I cile ishte
project I minstris amerikane te mbrojtejes te
SHBA me qellim qe ti plotsoj dy
kushte : rrjeti I komunikimit nuk guzonte te mvaret nga qeverisja e centralizuar dhe sistemi te vendosej ashtu qe tem und te punoj edhe nese demtohet
ndonje pjes.
-
Qellimi
kryesor I ARPA net ishte
lidhja e bazave ushtrarake dhe hulumtuse qe te mos vie deri te sulmet
atomike te mos demtohej funksionimi I rrjetit kompjuterik.
-
Ne
vitin 1983 rrjeti ARPA net
u nda ne dy pjes ne rrjetin ARPAnet I cili perdorej per nevojat e organizatave
civile dhe rrjeti MILINET I cili
perdorej per nevoja te ushtris .
-
Ne
vitin 1986 rrjeti ARPAnet u bashkua me
rrjetin NSFNET dhe me bashkimin e
ketyre dy rrjeteve lindi interneti
-
Viti 1992 konsiderohet si viti kur internet u be nje e mir e pergjithshme dhe filloi te perdoret pa kufizime kohore dhe
hapsinore.
-
Mirpo ndikimi internetit ne zhvillimin e afarizmit
bashkohor filloi ne vitin 1993 duke transformer eknonomin industrial ne nje
ekonomi te re dhe rrejedhja e dokumentave behet ne menyr elektronike pavarsisht
se ku gjendet lokacioni I ndermarrjes .
-
Zhvillimi i internetit dhe zhvilli I shoqeris
infrmatike ka kaluar nepr tri faza :
-
Faza e par
interenti ( fundi I viteve te 80 dhe fillimi I viteve te 90 )
-
Faza
e dyt Intraneti ( nga viti 1996)
-
Faza e tret
Ekstranet ( 1997 ) .
Intraneti
Intraneti eshte rrjet kompjuterike mbrenda
nderrmarrjes e cila funksionon ne menyr
te ngjashme dhe kompatibile sipas principeve te internetit.
Intraneti
eshte rrjet privat I mbrojtur nga vizitoret perms sistemit firewalls cili vendoset ne mes te sistemit te mbrendeshem te nderrmarrjesdhe
rrjetit te jashte duke perfshir edhe internetin.
Intranetet
perdorin gjuhen HTML
per te programuar webfaqet dhe
lidhjet e hypertekstit kursje qasja mund
te behet nga infrastruktura ekzstuese e rrjetit pa kerkuar ndonje hardver
special si dhe perdor softveret
kopmjuterik egzistues si windows xp , office ,www etj .
Ekstranetet
Intranetet privat qe ju lejojn qasje shfrytezuesve te jashtem individeve
dhe nderrmarrjes ne intrantet e tyre quhe ekstranete.
Ekstranet eshte rrjet afarist
privat I cili ka lindur me lidhjen e intraneteve te disa organizatave qe bashkpunojn dhe jan
partner afarist.
Ne kuptimin hierarik Intraneti eshte pjes e ekstranteti ndersa ekstaneti eshte pjes
e internetit.
Ekonomia e dituris
Shprehja ekonomi e dituris ka filluar te perdoret ne vitin 1997 per te shenuar
produktet dhe sherbimet e reja dhe rritjen e shpejt te ekonomis , sidomis te sektorve te ekonomis ne te cilet
bazohen ne perdorimin e indernetit.
Ekonomia e dituris eshte diciplin e cila merret me ndikimin multidimensional dhe
nderdiciplinor shoqror ,ekonomik ,
teknologjik te perdorimit te teknologjive te reha dhe rrjetave kompjuterike ne
aktivitetet ekonomika
Ekonomia e dituris fokusohet ne : ndryshimet teknologjike si rezultat I perdorimit
te rrjetave kompjuterike siq jan : internet , ekstraneti , intraneti , ne rritjen e rolit te informative dhe ne
perdorimin ekapitalit intelektual.
Definimi I ekonomis te dituris quhet ekonomi ne te cilen rritja ekonomike dhe
permirsimi I standardit jetsor nvaren nga krijimi I dituris dhe shperndarjes te saj.
Dallimi ne mes te ekonomis industrial dhe ekonomis te
dituris
Ne ekonomin
industrial struktura e ekonomis eshte dominuar nga faktroet dhe resureset
fizike : lenda e par m,objekti I punes dhe fuqia puntore ndersa ne ekonomin e dituris dominojn
faktoret jo material : informat dhe dituria .
Dallimet ne mes te ekonomis industrial dhe te dituris
Kaptali fizike dhe financiar informata dhe
dituria (kapitali intelektual )
Rrethina afariste :
Lokale fizike
Globale /Virtuale
Resurset afariste :
Fizike te prekshme te
pa prekshme
Ndryshimet : Periodike te
perhershme te pa parashikusheme
Infrastruktura
afariste : fizike informatike
,rrjetore ,elektronike .
Te dhenat ,informatat dhe dituria
Te dhenat jan shenime dhe permbajn
porosi ose mesazhe te cilat nuk kan ndonje qellim dhe paraqesin shenime ne
detale lidhur me ndonje aktivitet, ngjarje ose transakcion
etj .
Informata eshte e dhene e perpunuar dhe e rregulluar ashtu qe tem und te
perdoret gjat procesit te marrjes te vendimeve
dhe iu dedikohet menaxhmentint sepses jell njohuri dhe dituri te re qe sherben si
baz per marrjen e vendimeve .
Procesimi I te
dhenave ne informata
Shprehja procesim I
te dhenave
eshte shprehje e cila perdoret per te perhskruar ndryshimet eventuale te cilat
kan ndodhur ne te dhena me qellim te fitimit te informates
Porcesimi I te dhenave kalon ne disa faza : shenimi I transakcionit ne te dhena , kodimi I te
dhenave ne nje form te caktuar ,
deponimi I te dhenave duke I ruajtur ne menyr qet te sherbejn gjat procesit te
prodhimit, selektimi I te dhenave .
Faza e transofrmimit te te dhenave perfshin perllogarijten e vleres te fitar nga
operacionet artimetikologjike , permbledhja e te dhenave dhe klasifikimi I te dhenave
dhe identifikimi I tyre
Faza e informative dalese perfshin prezantimin e
rezultateve ,kopjimin dhe bartjen e te
dhenave neprmjet ndonje sistemi the
kanali telekomunikimi.
Ne ekonomin e dituris Informata eshte resurs I rendesishem ekonomi k , lend e pare
per te prodhuar diturin ,factor
kryesor I produktivitetit , factor
kryesor I suksesit ne treg , mall me I qmuar ne treg etj .
Karakteristikat e informates jan : te jet relevante , e sakt , te arrij me koh ,
te jet e plote , te
jete ekonomike , efikase dhe e besueshme .
Atributet e informates jan :
Sasia e informates shpreh numrin mesatar te vendosje binare te cilat
jan te nevojshem per zgjidhjen e ndonje problem ose per marrjen e ndonje
vendimi
Cilsia e informates - eshte nese
ajo informat I plotson nevojat per shfrytezuesin , paraprakisht te krijoj kushte ne menyr qe marrsi I informates te marr
vendime te dobishme .
Vlefsmeria e informates ne koh lidhet ngusht me analizen e ndjeshmeris qka
nese e cila analiz ka te beje me testimin e vendime dhe te alternative dhe qfar
mund te jet vlera e pritur e
informates Brenda intervalit te
caktuar kohor .
Dituria paraqet nje bashkesi
te informatve ne nje fush te caktur
dhe mund te defionhet si resurs jo material dhe perbehet nga bashkesia e ideve , intuita ,pervoja , shkathesit , dhe te
mesuarit .
Dituria ka potencial qe te krijoj
vler ekonomike ndonse eshte resurs jo
material , sa me shum njerz qe
perfshihen ne krijimin dhe shperndarjen
e dituris vlera e saj rritet .
Llojet e dituris :
Ditura
Eksplicite eshte ajo ditori e cila eshte e deponuar ne libra dhe mund
te fitohet duke mesuar te perdoret dhe
te bartet ne produktet e reja ne paisjet teknike etj .
Dituria e bazuar ne provoj eshte ajo dituri e cila krijohet nga pervojat e
individeve dhe permban ne vete vlera te arritura presonale te individtit.
Dituria impliciete eshte karakteristik dhe specific e vetem nje
organizate te caktuar dhe eshte veshtir te kopjohet , sepse ka lindur ne kuader te
organizates gjat kryerjes te punes dhe
zgjidhjes te problemeve .
Modeli i ekonomis te dituris paraqet konfergjencen e tri teknologjive kompjuterike
, komunikuse dhe informatike ne nje teknologji te vetme the te njohur si teknologjia e internetit e
cila ka ndodhur ne vitin 1970-1980.
Modelin e ekonomis te dituris e perbejn :
digjitalizimi I produkteve dhe sherbimeve te reja , biznesi elektronik , pagesat elektronike .
Modeli I nderrmarjes B- Web nenkupton nje rrjet te furnizuesve ,
shperndarsve ,konumatorve te cilet
zhvillojn transakcione afariste nepermes internetit dhe mediumeve tjera
elektronike me qellim te prodhimit te prodhimit te produkteve dhe sherbimeve .
Konsumatori eshte
mbret sepse duke I u
falenderuar inernetit ai eshte I informuar mir lidhur me oferten e produkteve
dhe sherbimeve me shpenzime te uleta te kerkimit gje qe I mundson te zgjedh
produktin me kualitativ dizajnin dhe qmimin e produktit pamvarsisht lokacionit
se ku gjendet .
Karakteristika e ekonomis sipas don tapscoot jan :
Ekonomi e informative e dituris dhe e kapitalit intelektual- kjo bazohet ne perdorimin e njohurive te njerzve
aty ku prodhohet ,vlera krijohet nga truri e jo nga muskujt .
Ekonomi e re – ne te cilen komunikimu ndernjerzor shperndarja e
programve ,transakcionet afariste banzohen ne kodin binary 0 dhe 1 , vlera e
ekonomis krijohet permes dituris dhe shperndarjes te saj.
Ekonomi virtual –ne te cilen informatat rrjedhin ne form te bitev
dhe krijon aktivitete virtuale te cilat kan tri dimenzione : kohor , hapsinor ,
structural.
Ekonomi molekulare - ku
ndermarrjet e vjetra zevendesohen ne tersi me dinamik molekulare.
Ekonomi e rrjetave
kompjuterike - e cila bazohet ne shvillimin e afarizmit
dhe komunikimit me perdorimin e rrjetave kompjuterike ku kufijt e prendshem dhe
te jashte jan fluid .
Eleminohen ndermjetsuesit - mirpo
paraqiten infondermjetsuesit te cilet ndihmojn qe blersit te sigurojn informata
relevante nga websajtet e caktuara ne rastet kur deshirojn te marin vendime
lidhur me blerjen e produkteve te caktuara.
Integrimi i disa teknologjive : si teknologjis kompjuterike , komunikimit ,informatike dhe
konvergjencesndermjet tyre .
Ekonomi e inovacioneve - jan forc shtytese e aktiviteteve ekonomike dhe e
suksesit te subjekteve ekonomike .
Ekonomi ku zvoglohen dallimet midis prodhimit dhe
konsumit – prodhimi masiv
zevendesohet me prodhimin sipas porosis dhe konsumin masiv.
Ekonomi ne koh reale – ne te cilen factor kyq i aktiviteteve ekonomike
eshte veprimi ne koh reale gje qe shkurton ciklin jetesor te produkteve .
Ekonomia Globaale – ku levizja e lire e lir e informative ,kapitalit
,ideve dhe njerzve , eliminohen kufijt nacional ,kulturor ,organizativ , politik etj .
Krijohen trauma dhe konflikte masovike – sepse tekologjit e reja po e transofromojn
ekonomin globale dhe po e ndryshojn fuqin puntore per sa i perket masdhsis dhe
perberjes te saj si dhe kerekon dituri per sukses .
Trendet e reja ne ekonomin e dituris jan : krijimi i industrive te cilat bazohen ne informata dhe dituri
,rritja e te hyrave te konsumatori , rritja e konsumit , rritja e kereses per
produkte dhe sherbime luksoze .
Fyt I ngusht I cili I kufizonte aftesit e nderrmarjes ne epoken e
industrializimit ishte prodhimi ndersa
fyt I ngusht I ekonomkis te dituris
eshte aftesia per dizajnimin dhe krijimin e produkteve dhe sherbimeve
Ndikimi i internetit ne zhvillimin e afarizmit
bashkohorë
Ndikimi internetit ne zhvillimin e biznesit filloi nga viti 1992 kur ai u be nje e mir e
pergjithshme , megjithat thuhwt se viti 1993 eshte viti kur
filloi ndikimi i internetit ne biznes.
Biznesi elektronik paraqet nje form bashkohore te organizimit te afarizmit e cila ne mas te madhe
mvaret nga perdorimi i teknologjis infortmatike komunikuese ,e sidomos te
internetit ne zhvillimin e funksioneve afariste.
Bota afariste nuk eshte fokusuar ne prodhim ,shperndarje dhe rritjen e pjesmarrsve ne tre , siq
ndodhte ne ekonomin e industrial , por
eshte e fokusuar kah nevojat dhe deshirat e konsumatorve , pra interneti
mundsoi biznesiin elektronik edhe mund te themi se biznesi elektronik eshte
pasoj e internetit.
Serviset e
internetit
Serviset e internetit jan nje numer i veglave dhe serviseve te cilat dallohen
njera me tjetren por te cilat praktikisht e lehtesojn hulumtimin dhe gjetje e
te dhenave ne internet me te njohurat jan
.
Posta elektronike- filloi me (1969) eshte njer servis i internetit i cili siguron
kembimin e shpejt dhe praktik tete porosive tekstuale elektronike dhe te
datotekave kompjuterik me ndihmene rrjetave kompjuterike LAN dhe WAN
Posta elektronike dergohet nha nje kompjuter ne kompjuterin tjeter me
rrjetin kompjuterik dhe bartet me ndihment
e protokolit SMTP i cili mundson krijimin , dergimin dhe leximin
komunikim kebmimin dhe shkarkimin elektronik nga serveret anonym .
World Wibe Web
( WWW ) – u
formua ne vitin (1989) nga world wide web consortium i njohur se w3c , www
paraqt nje pako elektronike e cila mund te permbaj tekste grafike animacione me
zed he video ne seksione te quajtura web-faqe e cila lidhet ne menyr
elektronike me web faqet tjera dhe mund te shikohet nga qdo lloj i kompjuterit
Web dokumentacionet i kan dy karekteristika te
rendsishme : a ) nuk
prezantojn ndonje radhitje specifike ose hierarkike te informative , b ) dhe informatat te jen ne lidhje te
dyfishte me informatat tjera .
Web dokumentat shkruhen ne formatin e gjuhes programore html e cila
percakton se si do te duket ndonje informat dhe si do te paraqitet ajo tek
shfrytezuesi ne internet dhe qasja eshte e mundur perms aplikaciobneve te
quajtura Browser te Webit ku
shfrytezuesi mund te qaset pa marr parasysh lokacionik ku ndodhet .
Website eshte i njejt me nje revist te vetme vetem ne vend te faqev te letres
te Web- site kemi nje grumbull te Web-faqeve te cilat paraqiten ne ekranin e
kompjuterit .
Bartja e te dhenave ne distanc (FTP)—mundosn qe datotekat e krijuar te barten ne nje
kompjuter tjeter pa pasur nevoj qe te barten me disket ose me ndonje medium
tjeter , ndersa qasja ne server behet si
shfrytezes anonim ose i rregull qe
nenkupton perdorimin e passwordit .
Telnet – mundeson shfrytezuesit te disponoj me nje numer identifikues vail
nga kompjuteri i tij te lidhet ne ndonje kompjuter tjeter ne distance gjeografike
dhe ne lokacionin fizik te kryej ndonje veprim .
Lista derguese – eshte adres
e veqant e postes elektronike , lista derguese verteton permbajtejen e
postes elektronike dhe kur ndonje shfrytezesi e dergon porosin ne at adres
serveri i cili ia percjell te gjithve qe jan perfshir ne listen derguese .
Ekzistojn disa lloje te listave derguese : lista derguese e bashkpunimit , e pergjithshme e bashkpunimit dhe lista moderator, mvarsisht
nga reagimi i pranuesit ai mund ta hap ,
mund te mos reagoj , ta fshiej at , te ia dergoj dikujt tjeter etj
Newsgroup-puna ne grupe diskutuese nenkupton pjesmarrjen ne diskutime te
ndrysme nepermjet rrjetave kompjuterike
, grupet diskutues mund te jen forume ne internet te cilat mundojn
komunikimin dhe diskutimin ne grup nepermjet antarve te grupit deh mbeshtetja e
punes ne grup behet nga softweri Microsoft Net Meeting .
Internet Relay Chat ( IRC ) paraqet nje kanal komunikim ne internet i cili
mundeson shfrytezuesit te marr pjes online ne biseda online ne koh reale , pra eshte nje medium fo ormal per
zhvillimin e bisedave.
Bisedat telefonike ne interent- mundoojn biseda nepermjet internet ne saje te
lidjes ste telefonave te shfrytezuesit ne adres te interentit dhe cmimet e besdave jan shum me te ulta se sa qmimet e bisedave
me ndihmen e rrrjetit fiks dhe mobil.
Definimi
i biznesit elektronik
Shprehja biznes elektronik e perdori per her te par kompania IBM ne vitin 1997
me qellim qe te behej dallimi ne mes te shprehjes tregti elektronike .
Biznesi elektronik - paraqet
afarizmin ne te cilin transakcionet
emkomnomike realizohen ne menyr elektronike dhe njihet me emrin afarizem
elektronik ose biznes elektronik i cili realizohet me ndihmen e teknologjis
informatike dhe te intrenetit .
Autori Panian – thot se biznesi elektronish eshte forma bashkohore
e organizimit e cila ne mas te madhe varet nga perdorimi i teknologjis
informatike dhe mbeshtetja e sistemeve informatike .
Spremic – thot se shprehja biznes elektronik paraqet ne
concept gjithperfshires perms te cilit lidhen dhe digjitalizohen ne te gjitha
aktivitetet afariste qe nga zhvillimi i produkteve e deri te menaxhmenti dhe
administrate .
Nga aspekti i komunikimit – biznesi elektronik nenkuptondergimin e
informative , produkteve ,
produkteve , sherbimeve te pagesave permes telefonit ose rrjetave
kompjuterike etj.
Nga aspekti i afarizmit – biznesi elektronik nenkupton perdorimin e
teknologjis digjitale ne proceset e automatizuara afariste.
Nga aspekti i sherbimeve - biznesi
elektronik paraqet nje vegel e cila
shfrytezuesve te sherbimeve i
siguron te dhena me te shpejta lidhur me oferten e produkteve dhe
sherbimeve .
Nga aspekti i prespektives online – biznesi elektronik i siguron mundesin e blerjes
dhe shitjes te produkteve dhe informative permes internetit dhe serviseve
tjera online
Arsyet e aplikimit te biznesit elektronik ne kompanit ne ekonomin e dituris jan: shfrytezimi
sa me i mir i resurseve afariste ne dispozicion , sigurimin e pozites me te mir konkurruese ne treg , deshira per rezultate
sa me te mira afarise dhe financiare etj
Profesionet qe jan nderlidhur me biznesin elektronik si form e
afarizmit bashkohore jan
: konsulentet tregtar ,zhvilluesi
i aplikacionev , broker webdizajner , menagjer i prodhimit , programmer etj .
Fazat e ndikimit te internetit ne zhvillimin e
biznesit elektronik.
Broushurat elektronike perfshijen
peridhen 1993-1996 ,kur per her te par u krjuan webfaqet dhe iu mundesua
publikimi ne distanc i informative lidhur me nderrmarrjen , andaj nderrmarjet e
kishin kuptuar se duhet ti ndajn dokumente te ndryshme me klient , furnizues dhe partner afarist duke perdorur posten elektronike ose FTP .
Biznesi elektronik filloi ne vitin 1996 kur kompania Amazon.com filloi
te sjell ne internet industrin e librave elketronik , duke mundesuar prezantimin e katologjeve
dhe broshurave ne menyr elektronie ,
kryerjen e pagesave etj dhe eshte mode i biznesit nje shites me shum shites ose
nje me shum .
Prokurimi elektronik – filloi ne vitin 1998 me qellim te zvoglimit te
shpenzimeve indirekte zyrtare te cilat ishin te larta , prokurimi elektronik
eshte model i biznesit shum me shum .
Tregu elektronik – filloi ne vitin 2000 dhe paraqet nje vend ku
zhvillohet tregtia me ndonje product ose sherbim apo kryhet ndonje transakcion
afarist dhe eshte model i biznesit me
shum shites me shum bleres.
Ekosistemet dianmike – paraqesin bashkpunimin e disa tregjeve industriale
ku ndermarjet veprojn direct njera me tjetren pa ndermjetsimin e serverit
qendror .
Menyrat e transformimit te biznesit klasik ne
biznesin elektronik
Perparimi i procesit afarist- kemit te bejme me nje process transformues stabil
me te cilin kompania nuk i nenshtrohet ndonje rreziku te madh por ka per qellim
te percillen ndryshimet ne treg dhe ne rrethinen afariste te informatziuara.
Riinxhinieringu i procesit afarist k ate beje me ridefinimin , ridizajnimin e procesit
afarsit ne nje organizatme qellim te permirsimit te paramterave kyq te
afarizmit siq jan : shpenzimet , kvaliteti , shpejtzia etj .
Inovacioni i modelit afarist paraqet procesin afarist permes te cilit synohet te
arrihen suksese ne transformimin e atyre
proceseve afarsite ne organizat e cila eshte e lidhur ngusht me strategjin e
afarizmit .
Aplikacionet kyqe per zhvillimin e biznesit ne menyr
elektronike
Posta me ze - eshte nje
system i cili digjitalizon porosity e dhena me ze dhe i transmeton ato neper
rrjeta duike i vendosur ne diske per lexim te mevonshem.
Fax makina – mundeson dergimin e teksteve dhe paraqitjeve
grafike permes linjes telefonike , ku makina per skandimin e dokumentit duke i
mundesuar digjitalizim e tij .
Telekonferenxat – ofrojn mundesin ne pjesmerrjen ne diskutim permes
linjes telefonike ofe softverit te postes elektronike per komunikim ne grup .
Data konferencat – ofrojn mundesin qe dy ose me shum indivit ne
lokacione te ndryshme te punojn ne dokumentin e njejt ose te perdorin te dhena
te njejta.
Videokonferencat – paraqesin telekonferencat ne te cilin pjesmarrzit
e shohin njeri tjetrin permes ekranit .
Kembimi
elektronik i te dhenave
Kembimi elektronik - definohet
si kembim it e dhenave te strukturuar ndermjet
kompjuterve te sistemeve informatike te kompanizve ne menyr
elektronike , pa nderhyrje manuale dhe
me ndihmene standardeve ne formate te definuara me par.
Sipas autorve bocij ,chaffey , greasley dhe hickie – kembimi elekronik it e dhenave nenkupton kembimin
e te dhenave te strukturuara ne menyr elektronike midis kompjuterve te dy apo
me shum ndermarrjev me qellim te kryerjes te transakcioneve afariste siq jan
dokumentat , faturat , llogarit etj .
Kembimi elektronik i te dhenave mund te behet nese posedojn me standard
te cilat i undesojn transportimin e te dhenave me softver i cili ben te mundur
konverzimin dhe permes mediumeve komunikuese per transmetimin e porosi
nepermjet rrjetit public dhe privat .
Ediacaft – paraqet standardizimin e dokumentave te ndryshem
afarist me standardin per kembimin elektronik te dhenave administrative
afariste dhe te transportit.
Perparsit e kembimit elektronik te te dhenave jan : zvoglimi i shpenzimeve te dokumenteve te letres ,
zvoglimi i gabimeve gjat bartjes te dhenave , menaxhimi efikas me rrjedhjen e
mallrave , menagjimi i rezervave just in
time , rritjen e produktivitetit etj .
Infrastrutkura e biznesit elektronik nenkupton sigurimin e parakushteve teknologjike dhe
predispozitave ligjore , infrastruktura
teknologjike perfshin serveret , klientet dhe rrjetin sistemor dhe
operativ ndersa predispozitat ligjore
kan te bejne te mundur zhvillimin pa penges te biznesit elektronik .
Perparsit
e biznesit elektronik
Arsyeshmeria ekonomike – paraqet mundesit e biznesit elektronik i cili
krijon fort te afarizmit bashkohor per
rritjen e shansave te qendrushmeris ne treg , rrespektivisht lidhjen
elektronike te pjesve te nderrmarrjes dhe integrimin e jashtem me partner
afarist .
Arsyeshmeria teknologjike ka te beje me perdorimin e teknologjis informatike
dhe komunikuese per digjitalizimin e mediumeve te ndryshme siq jan zeri ,teksti
,fotogrrafia
Sipas Turban , ndermarrjet
nga biznesi elektronik sigurojn shpenzime te ulta administrative ,
shpenzime te ulta te krijimi . mbledhjes , perpunimit , mundsin e zvoglimit te
produkteve te gatshme etj .
Konsumatoret nga biznesi elektronik kan perpari : plotsimin e nevojave te tyre ne qdo kohe , 24 /7 ,
te zgjedhin prodhuesin , produktin , ndermjetsuesit etj .
Shoqeria – nga biznesi elektronik ka dobi ne zhvillimin
virtual te afarizmit , ul qmimin e produkteve dhe sherbimeve mundeson mesim ne
distanc etj.
Rreziqet e biznesit elektronik
Jan : humbjet fizike
pershkak te mashtrimeve ,pergjimi ,
infiltrimi ne system , ndryshimi i te dhenave
, perdorimi i pa autorizuar i resurseve etj.
Siguria e biznesit elektronik – nenkupton kombilimin e teknologjis te masave dhe
veprimeve te cilat duhet te ndermerren per te mbrojtur te dhenat dhe informatat
nga qasja e pa autorizuar .
Kriptografia- paraqet shifrimin e porosis te kuptushme ne porosi
te pakuptueshme dhe behet me ndihmen e qelsit
dhe te mekanizmit per shifrim , qelsi mund te jet public dhe i msheft .
Deshifrimi - paraqet procesin e kundert me shifrimin pra paraqet nje funksion matematikor permes
te cilit transformohet porosia e shifruar me par .
Autenticiteti – nenkupton vertetimin e identitetit me te cilin
paraqitet shfrytezuesi kjo arrihet
perems pinit , fjales kalues etj .
Integriteti it e dhenave nenkupton mbrojtejen e te dhenave ose
instalimin e serverit te siguris i cili shfrytezon protokolet per siguri te te
dhenave SSL . e biznesit elektronik
– jan tregtia elektronike .marketingu
elektronik , qeverisja elektronike ,
afarizmi banker elektronik etj .
Shperndarja elektronike dituris dhe sherbimeve behet permes pricipit onlajn
ku shfrytezuesi kyqet ne webafaqe te ndonje institucioni arsimor dhe zvillon
interaksion per pervetsimin e programit arsiomor ndersa shperndarja e sherbimeve elektronike k
ate beje me intervenimin onlajn ne programet e instaluar ne kompjuterin e
shfrytezuesit te lidhur ne internet .
Rezervimet elektronike – paraqet form te biznesit e cila i mundesojoon
klientbe te bejne rezervime ne hotele dhe agjensi turistike.
Tregtia elektronike
Paraqet nje bashkesi te teknologjive ose procedurave te cilat I
automatizojn transaksionet afarizte shit blerse perms mediumeve elektronike .
Fushat te cilat automatizohen jan- porositja e mallit , deponimi I produkteve mbledhja
, perpunimin dhe distribuimi I informative procesi I shitjes manupulimi me para
dhe instrumentet financiare , ndermjet subjekteve ekonomike te cilat jan te
perfshira ne procesin e dergimit te
mallrave nga vendi I prodhimit ne vendin e shitjes .
Perparsit dhe te metat e tregtis elektronike
a) Sigurohet evidence e plot dhe e sakt te gjita produktet
dhe e cmimeve furnizuese b) zvoglohen shpenzimet afarizmit dhe rritet
efikasiteti dhe fleksibiliteti I punes . c) sigurohet qasja e shpejt ne
informata gje etj.
Ndersa te METAT JAN – veshtersit per te gjetur persona me pervoje ,
rreziku I mashtrimeve dhe keqperdorimeve , shpenzimet e larta te marketingut ,
mundesit per vjedhjen e identitetit te bleresve etj.
Rreziqet e tregtis elektronike
Te natyres fizike (zjarret vershimet termeti ) ,
paisje jo e rregull gabimet ne softver gabimet njerezore sulmet e qellimshme
etj.
Nga aspekti ekonomik rreziqet e tregtis elektronike
jan humbjet direkte financiare si pasoj e mashtrimeve, humbja e informative te
vlefshme dhe te besueshme , humbja e puneve per shkak te pa mundesis per qasje
ne servis, perdorimi I pa autorizuar I resurseve etj.
Masat mbrotese e tregtis
elektronike –
Kan per qellimit indentifikimi autentifikimit dhe autorizimit e shfrytezuesit
mbrojtjen e antivirus mbrojtjen e fshehtesis se te dhenave mbrojtjen e
privatsis se shfrytzuesve etj. Masat mbrojtese te tregtis elektronike jan
preventive deteksioni dhe reaksioni.
Preventiva – nenkupton marrjen e masave paradaluese dhe
aktiviteteve per mbrojtjen e te dhenave dhe sistemeve kompjuterike nga demtimet
eventuale psh shifrimin e numrit te karteles kreditore dhe masat e tjera
mbrojtesve
Detekcioni - eshte nje mas mbrojtese e cila zbulon se si eshte
thyer mbrojtja dhe kush e ka bere at ,psh. Me an te detekconit mund te
shfletohen te gjitha transakcionet e
bera gjat muajit me kartelen e dhen kreditore.
Reaksioni nenkupton aktivitetet e ndermarura me qellim te
restaurimit te dhenave ose te restaurimit te sistemit kompjuterik. Psh me an te
kesaj mase mbrojtese mund te bllokohet kartela e vjeter ose te paraqitet
kerkesa per kartel te re .
Qellimet kryesore te masave
mbrojtese te siguris te tregties elektronike jan :
Sigurimi I integritetit te te
dhenave - nenkupton
konzistencen e te dhenave dhe mbrojtjen e tyre shmange gjenerimin e pa
autorizuar te te dhenave dhe informative.
Qasja dhe disponueshmeria – siguron mundesin qe personat e autorizuar gjithmon tem und te shfrytzojn sherbimet
elektronike dhe te ken qasje ne informata .
Rritja e besushmeris – pengon qasjen nga ana e personave te pa autorizuar
ne system dhe rrit besimin me seriozitetin e afarizmit te kompanis perkatese.
Perdorimi I sistemit vetem nga
personat e autorizuar –
siguron mundesin qe resurset e sistemit te mos mund te perdoren nga ana e
personave te pa autorizuar dhe ne menyr te pa autorizuar .
Modelete afariste te tregtis
elektronike
Paraqesin realicionin e transaksione afariste te cilat kryesore
krijohen ndermjet pjestemarresve te perfshir ne procesin e shitjes dhe te
blerjes ne permjet te internetit.
Modeli afarist B2B - Paraqet transaksionet afariste te cilat ne menyr
elektronike zhvillohet ndermjet nderrmarrjes dhe partnered e saj afarist
subjekteve tjera afariste dhe furnizuese
.
Perparsit e B2B - jan mundeson zvoglimin e shpenzimevr te letres mundeson uljen e cmimeve te furnizimeve mundeson furnizimin e mallrave dhe produkteve nga ndonje kompanin tjeter .
Perparsit e B2B - jan mundeson zvoglimin e shpenzimevr te letres mundeson uljen e cmimeve te furnizimeve mundeson furnizimin e mallrave dhe produkteve nga ndonje kompanin tjeter .
Modeli afarist B2C - Paraqet modelin kur kompanit permes internetit
promovojn shitjen directe te produkteve tek konsumatoret pra nenkupton
orientimin e plot afarizmit ka nevojat dhe kerkesat e konsumatoreve . Perparsit
e kti modeli jan zvoglon shpenzimin e afarizmit eliminon rolin e ndermjetsusve
mundeson afarizmin global mundeson nje qasje individuale deri te secili
konsumator I tij .
Modeli afarist C2B - Ket model e shfrytzojn individeet te cilet e
perdorin internetin per te shitur produkte,
per te ofrurar sherbime ose per te kerkuar shites te cilet ofrojn
produkte dhe sherbime te cilat iu nevojiten atyre.
Modeli afarist C2C -Ju mundeson konsumatoreve te kontaktojn njeri me
tjetrin dhe te blejn dhe te shesin mallra dhe sherbime ne menyr elektronike .
Modeli afarist B2C2B - Eshte model I cili shfrytezon modelin B2B per te
perkrahur afarizmin e kompanive sipas modelit B2C.
Modeli afarist C2B2C -Perfshin konsumatoret te cilen zhvillojn
transakcione afariste me konsumtatoret tjer duke shfrytezuar si ndermjetsues
organizatat online .
Infrastruktura e tregtis elektronike - Perfshin e
konbinimin e kompnenteve hardver m infrastruktura rrjetore , infrastruktura e
bartjes , infrastruktura e mbrojtjes se te dhenave dhe publikimin e rrjeta
kompjuterike .
Amazon.com eshte kompani e cila filloj veprimatri ne vitin 1995
kur Jeff Bezos ofroji ne web afarizmin e
tij permes broshurave dhe katalogjeve elektronike , te njihen me librarian e tij dhe te blejn diqka
.
Princeline.com
eshte kompani ne SHBA qe permes internetit ofron cmime te biletave te
airoplanit rezervimit e dhomave ne hotel ose sherbimeve rent a car .
American
Online paraqet kompanit
te cilat paraqiten ne internet ne menyr te pavarur dhe hapsiren tregtare permes
sherbimit te shitjes dhe te blerjes.
Ebay.com ofron rreth gjysem milionte artikujbe te 900
kategorive si dhe organizon punen ne grupe diskutuese permes te ciles klientet
mund te diskutojn.
Tregjet elektonike – paraqesin trend te ri te zhvillimit te afarizmit
elektronik ku ne menyr virtuale takohen
shitesit dhe blersit , tregjet e para elektronike njihen ne evrop qe nga viti
1996 kur kompania e telekomit te britanis te madhe filloi
kembiminelektronik privat.
Llojet e tregjeve elektronike :
Tregje elektronike horizontale te cilat I
lidhin pjesmarrsit nga industrit e ndryshme te cilat jan te specializuat per
kryerjen e ndonje funksioni afarist dhe at ia ofrojn veprimtarive tjera .
Tregjet elektronike vertikale jan ato tregje te cilat lidhin blersit , shitesit dhe ndermjetsuesit ,dhe pjesmarrsit tjer ne transaksionet
afariste ne kuader te veprimtaris te njejt.
Tregjet elektronike te krijuara nga blersit jan tregje me qellim te organizimit te mir te
blerjes dhe te distribuimit te produkteve nga furnizuesit tek blersit nepermjet
internetit.
Tregjet elektronike te krijuara nga furnizuesit jan tregje me qellim te oranizmit me t emir te shitjes
dhe te distribuimit te produkteve derin te blersi .
Tregjet elektronike te pavarura te cilat jan
te organizuar nga ndermjetsuesit e organizatave te pavarura me qellim te
realizimit te tregtis e cila realizohet nepermjet blersve dhe shitesve .
Tregjet te cilat ofrojn teknologjin jan tregje qe kan per qellim promovimin e asaj
teknlogjie .
Modelet e
tregjeve elektronike
Shitorja elektronike – eshte e njejt me shitoren e zakont mirpo ketu transakcionet realizohen me
ndihmen e protokolit SSL , kurse pagesat mund te behen permes internetit me
ndihmen e kartelave kreditore , me qek ose me par ate gatshme .
Qendrat furnizuese- iu mundesojn institcioneve te medhe blerjen dhe
shitjen e sasive te medha te mallrave dhe sherbimeve .
Akucionet elektronike – nenkupton procedure tregtare ne te cilen partenret
afarist veprojn sipas rregullave specifike .
Ndermjetsuesit elektonik – nenkuptojn nje model te tregut ku konsumatoret
bejne kerkesat e tyre kurse ndermjetsuesit hulumtoj oferta nga furnizuesit dhe zgjedhin oferten e cila I pershtatet me se miri konsumatorit .
Bursat elektronike paraqesin vende ku behet blerja dhe shitja e ndonje
te mire material , egzistojn bursa e mallrave ,parave ,e gurve te qmueshem
ndersa bursat me te medha botrore jan : bursa e tokios , londres dhe new yorkit
.
Marketingu elektronik
Paraqet formen e realizimit te aktiviteteve te marketingut permes perdorimit
intenziv te teknologjis informative dhe
teknologjis te internetit ne aktivitetet e marketingut .
Funskionet e marketingut elektronik
Informimi lidhur me tregun : eshte funksion I marketingut I cili ka per qellim
te ofroj nje tablo te pergjithshme lidhur me tregun dhe levizjet ne te .
Hulumtimi I tregut - eshte aktivitet qe I paraprin marrjes ndo nje vendimit te rendesishem strategjik te
marketingut , metodat e mbledhjes te informative jan anketa dhe intervista .
Zhvillimi I
politikes se produkteve ose sherbimeve - nenkupton
aktivitetet orientuara ne planifikimin e
asortimentit te prodhimit ose sherbimeve.
Politika e shitjes ka te bej me marrjen e nje varg vendimesh lidhur me
politiken e shitjes kanalin e shitjes dhe analizen e tregut etj.
Promocioni dhe Reklamat – jan aktivitete te cilat sot udheheqen kryesisht
nga mediumet radio-televizive mirpo nuk jan interaktve siq eshte internet dhe
serviset e tij .
Dallimet ndermjet marketingut tradicional dhe
marketingut elektronik
Marketingu tradicional - eshte treg
local dhe rajonal , disponimi kohor I kufizuar , marketing masovik , nuk ka
interaktivitet etj
Marketingu Elektronik – eshte treg global gjithmon ne dispozicion 24h,
interaktivitet dhe komunikim I dy anshem , bashksi homogjene e shfrytzusve etj
Veglat e marketingut elektronik
Posta elektronike paraqet nje medium te marketingut elektronik e cila
mundeson dergimin e porosive te marketingut te konsumatori ne menyr elektronike
.
Konkurset online - ndikojn ne
rritjen e numrit te vizitoreve ne web faqet e kompanis me krijimin e emrit
online te produkteve te saj.
Biltenet elektronike - jan publiime
elektronike te cilat iu dergohen parapaguesve nepermjet te postes elektronike
dhe mund te permbajn fotografi dhe grafikione.
Programet e lojalitetit – ofrojn
stimulim te konsumatoreve lojal siq jan zbritja e qmimeve ose dhuratat
per konsumator te cilet I sjellin
konsumator te ri .
WebFaqja – eshte dritare virtuale e kompanis ku kompania
promovon produkte dhe sherbime te konsumatoreve.
Karekteristikat e marketingut elektronik
Interaktiv- ofron mundesin qe marketing elektronik per ndryshim
nga reklamat ne TV ose materialet e shtypura te jen nje system komunikimi
interaktiv dhe i dyanshem .
Pershtatshem
per shfrytezuesit individual – vepron sikurrse eshte
krijuar per vizitorin individual dhe njihet me emrin marketing 1 me 1 .
I
matshem – ketu kompjuteret kan aftesi te bejne llogaritje dhe mund
te perpunojn te dhenat statistiore per vizitoret dhe pronaret dhe te
procesojn informatat duke e bere keshtu marketingun elektronik te mashtem dhe
te besueshem.
Fleksibil –
programet tv , librat ,tv et j kan fillim
dhe fund mirpo webfaqet nuk jan te tilla
, informatat online jan shum me fleksibile dhe mund te radhiten ne menyr
te ndryshme nga ana e dizajnerve te webfaqev madje edhe nga ana e vet visitroit
.
Dinamik –
ku vlera e rrjetit rritet ne menyr eksponenciale dhe rritjen e numrit te
shfrytezuesve kurse vlera e rrjetit nga
aspekti i shfrytezimit paraqet numrin e shfrytezuesve per meter katerkorë .
Ekonomik – sepse webfaqja eshte medium relativisht i lir ne
krahasim me mediumet tjera te marketingut .
Perdor vleren e shtuar – ku konkurentet kan per qellim te ofrojn vler te
shtuar dhe te pershtatshme per konsumatoret.
Perparsit e marketingut elektronik :
Zgjerimi i tregut te shitjes te produkteve dhe
sherbimeve – ku i
mundeson kompanis te zgjeroj hapsiren gjeografike te cien e mbulon , te
depertoj ne tregjet e reja te cilat me marketingun klasik nuk do tem und te
arriheshin dhe te jete prezente edhe atje ku nuk ka lokacione fizike .
Zvoglimi i shpenzimeve per konsumatoret - dhe i
mundson blersve online qe ata vet te gjejn informata te nevojshme lidhur me
produktet dhe qmimet e tyre dhe te komunikojn online me shitesit para se ata
vendosin te blejn .
Karakteri global dhe interaktiv dhe hapja e rrugve te
reja per komunikim
dhe permirsim te mardhenive me konsumator duke iu ofruar konsumatorve web
material lidhur me produktet dhe shperbimet promovuse te kompanis .
Kerkimi
i informative eshte
me e shpejt per dallim nga radio Tv sespe nuk ka nevoj me ore te tera te pritet
per ndonje informat .
Automatizimi
i sherbimit te shitjes – siguron informata lidhur me blersit
ne koh reale dhe ndihomn kompanis qe te perfitoj dhke identifikuar shprehit e
eblersve te konsumatorve dhe preferancat e tyre .
Menagjimi
i resurseve njerzore –
shum funksione te personelit mund te barten ne rreta duke siguruar
keshtu rritje e produktiviteti te punesuareve ne kompani me qellim te zvoglimit te shpenzimeve rritjes
se autorizimeve te punsuarve dhe rritjen e produktivitetit .
Menaxhmi
i financave – ne rrjeta kompjuterike ne munyr efikase
mund te menaxhoj investimet dhe linjat kreditore dhe keshtu te rrit fitimin ne
maksimun , kurse shpenzimet e kapitalit tis jell ne minimum .
Automatizimi
i prodhimit dhe te distribuimit - kan te bejne me kohen e shkurter te
paraqitjes ne treg , pershtatjen sa me te mir ndaj ndryshimeve me qellim qe sa me shpejt ti pergjigjet
keresave te konsumatorit
E-mail Marketingu – mund te definohet si post elektronike e cila
mundeson dergimin e porosive te marketingut deri te shfrutezuesit te cilet kan
lejuar te pranojn permbajteje te till.
Perparsit e E- mail marketingut jan : e – marketing eshte i lire dhe efikas ,mundeson
pergjigjeje me te shpejt ne kerkesat e shfrytezuesve , eshte ne perdorm te gjer
, rrit komunikacionin ne webafaqen e kompanis , kursen kohen ,aplikohet shpejt nuk kerkon mjete te medha
financiare etj .
Dallimi
ne mes Email marketingut dhe marketingut me post :
E –
mail marketing eshte nje vegel e shpejt ,efikase dhe shum e
lir e cila me ndihmen e softverit te caktuar mund te beje matjen secilat pjes
kan qen me interesante per lexuesin psh aktivetet me rastin e marketingut ne Tv
kerkojn shum pun krative dhe nje ekip te produksionit ndersa ne rastin e postes
elektronike nuk ka nevoj per to .
Marketingu
direct - paraqet
komunkimin e kompanis me shfrytezuesin nepermjet postes elektronike keshtu ndermarrja siguron informata per
nevojat e secilit shfrytezues dhe i ofron ato produkte dhe shperbime per te
cilat ata kan
nevoj etj .
Afarizmi
bankar elektronik
Sistemi i par elektronik si afarizem bakar lektronik eshte transfer i parave
ne distanc ose sistemi i pagesave nepermjet telegrafit ne vitin 1918 nga
Federal Reserve bank ne SHBA .
Arsyet e informatizimit bankar – mundsojn qe ne qdo moment te disponojn me informata
lidhur me gjendjen e parave me te cilat disponojn , pjesen e lir te parave per investim dhe qfar qarkullimi te paras presin .
Banka
e par elektronike ne interent ishte American security first
network bank e cila u themelua ne vitin 1995 e me von u paraqiten ehdene
britani te madhe .
Banka Elektronike – jan banka virtuale te cilat ne emer te klientee
kryejn transakcione ne internet duke perdorur paran elektronike .
Qellimet e bankes elektronike jan : rritja e shpjetesis te transakcionev financiare ,racionalizimi i potencialit bankar ,
globalizimi i afarizmit banka etj .
Nivelet e lidhjes te bankave me klientet jan :
Prezantimi i
informative –egziston kur
bankat nepermjet internetit bejne prezantimin e afarizmit te tyre par
komitentve egzistues dhe potencial .
Prezanitimi i informative i dyanshem – egziston kur shfrytrezuesit mund ti qasne ne menyr
interactive sepse ato kan karakter te
informative te lora ose karakter te marketingut .
Interaksioni me shfrytezuesin – shfrytezohet ndonjera nga metodat e mbrojtejes
duke perdorur kartelen si mjet identifikues.
Transakcionet bankare – paraqeson nivelin me te lart te komunimit ndermjet
bankes dhe komitentve .
Arsyet e paraqitejes te bankave ne internet :
Krijimi in je imixhi te nje firme innovative - ka te beje
me mbledhjen e mjeteve te lira financiare nga ana qytetarve dhe plasmanin e
tyre me tutje , per te arritur keto duhet te krijoj nje imixh te mir per
vete sepse ne kete menyr do te jet me
terheqese .
Mundesit e medha per interaktivitet – ne kushtet klasike bank aka komunikuar me klientet
vetem deri s aka zgjatur orari i punes ndersa permes internetit kumunikimet jan
te pa kufizuar dhe varet nga ajo se ne
qmas eshte e e interesuar bank ate angazhohet
Mundesit e medha per racionalizimin e potencialit te
bankes – duke bartur
sherbimet e caktuara ne internet bank aka mundesi te zvogeloj shpenzimet e
afarizmit nuk ka nevoj te me rritjen e
numrit te komitenteve te hap ndonje hapsir te re afariste , te punsoj personel
etj .
Mundesit e plasmanit dhe te kreditmi nen kushtet e volitshme pagesat e jashtme dhe keshillimet .
Perparsit e afarizmit bankar elektronik : zvoglon shpenzimet e transakcioneve financiare
,mundeson pagesa dhe kontakte ,mundeson shikimin e gjendjes ne llogari , kembim
te informative rrit dhe shpejton qarkullimin e mjeteve etj .
Menyrat e pagesave ne internet :
Sistemi i parapageses - nenkupton
parapagesn e shumes te caktuar e parave qe miiren nga blersi para se te
zhvillohet tregtia dhe transakcionet
,pagesa behet me kartela te menqura , qek elektronik etj .
Sistemi i pagesave ne momentin e blerejes - sistemin ku
behet pagesa ne momentine blerjes dhe behete permes bankomateve me kartela
kreditore .
Sistemi elektronik i pagesave per her te par filloi ne vitin 1918 kur
federalreserve banks ne SHBA filloi drgimin e paras nepermjet telegrafit .
Sistemi i pagesave me shumic
Sistemi i pagesaveme shumic nenkupton transfer te madh te parve ndermjet bankave
te medha si instuticione financiare, ne llogarin e tyre ose ne dobi te
klienteve te tyre.
Fedwire paraqet nje system te pageses me shumic i cili mund te perdoret nga
qdo instuticion i cili e ka llogarin ne Federal Reserve.Kysistem perdoret
sidomos per transfere te shumave te medha te parave.
ACH paraqet banken e pare private kliring dhe eshte system i pagesave me
shumic i cili mundeson pagesandermjet instuticioneve financiare ne vellim te
madh por me shuma te vogla.
SWIFT eshe organizat nderkombtare per telekomunikime financiare.SWIFT e kane
krijuar bankat amerikan edhe te Europes perendimore ne vitin 1973.Qelllimi
kryesor i krijimit ka qene perparimi i procesit te perpunimit dhe bartjes se
dokumenteve financiare ndermjet te kembimit elektronik te te dhenave EDI.Rrjeti
SWIFT eshte i organizuar si shoqeri akcionare me qender ne bruksel dhe ka dy
qendra kryesore njeren ne Holand dhe tjetren ne SHBA.
TARGET paraqet sisitemin e pagesave me shumic te Bashkimit Europian i cili ka
filluar me pune ne vitin ne vitin 1999
dhe paraqet sistemin e pagesaveme shumic i cili bazohet ne principin RTGS i
cili ekzekuton saldon e te gjitha transkaconev ne koh reale .
Sistemi i pagesave me pakic i transakcionev ka filluar ne viet e 70 dhe 80 ku
transakcionet procesoheshin ne vellime te medha
, por ne shuma te vogla .
Sistemi monetar elektronik EMS – eshte i dizajnuzr qe te siguroj infrastrukturen e
nevojshme per aplikacione siq jan pagesat me pakis ne vendin e shitjes ,
pagesat elektronike ndermjet kompanive , pahesat nderkombtare dhe pagesat
devizore
Sistemet per transfere elektronike te parave :
Bankomatet – nenkuptojm nje paisje shum funksionale e lidhur me
kompjuterin e bankes dhe mundeson qe nje varg funksionesh te puntorit ne
sportel ti kryej vet klienti duke perdor si mjet identifikimi karetelen bankare
per pages.
Rrjeti i bankomateve paraqet nje marrveshje ndermjet disa bankave per
shfrytezimin e perbashket te rrjetit te tyre dhe bankomateve , ne
baz te kesaj marrveshje klientet mund ti shfrytezojn bankomatet e te gjitha
bankave tjera qe jan antar te rrjetit .
Efektet e perdorimit te automateve jan :terheqja e parave ,transfer ii mjeteve ne
gjirollogari , pagesa nga llogarit tjera depozitat etj .
Sistemi POS - nenkupton
paisjet me te cilat jan te paisura vendet e shitjes shitoret ,depot
hipermarketet etj , ky system i kemben te dhenat , gjat trnaskcionit i
evidenton dhe ne fund ofron bilancin e gjendjes nga procesori .
Sistemi E/Pos - bzohet ne
lezimin elektronik te barkodit te
produktit ne arken elektronike , me kete paisje jan paisur supermarketet te
cilat ofrojn nje asortiman te gjer te produkteeve dhe nje numer te madh te njesive te shitjes
Sistemi EFT/ POS – paraqet nje system i cili mundeson bartjen
elektronike te parave nga vend ii shtjes e cila eshte lidhur me banken dhe
mundeson qe parat e blersit te barten nga xhirollogaria e bankes te tij ne
xhirollogarin e bankes te shitesit duke shfrytezuar kartelen per pages .
Efektet te cilat mund te arrihen nga perdorimi i
EFT/POS jan : zvoglimi i
parave te gatshme ne qarkullim ,zvoglimi i perdorimit te qeqeve , rritja e sigur te shfrytezuesit te pagesave etj .
Mekanizmat e siguris ne interent – synohet mbrojteja e afarizmit te bankes dhe
njekohsisht mbrojteja e privatesis dhe integritetit te tet dhenave dhhe
identifikimi behet ne baz te numrit identifikues ose PIN-it .
Nenshrimi digjital – paraqet nje bashkesi te shenave ne formatin
elektronik te krijuar ne kompjutweer te cilet kan fuqi juridike te ngjajshme me
nenshkrimin me dor .
Certifikata digjitale - paraqet leje te njoftimit ne hapsiren elektronike
dhe eshte nje document elektronik per vertetimin e identiteti te personit fizik
apo juridik ne rrjet .
Paraja elektronike – definohet si informat monetare e cila permes
impulsive elktronike ne koh reale bartet ndermjet palve te cilat realizojn
pagesen .
Perparsit e paras elektronike ndaj paras te
zakonshme jan : mund te programohet , ,te percillet , te kufizohet ,
nese hum mund te zevndesohet etj .
Sistemi i pagesave E-cash – eshte para elektronike anonime me ante se ciles
shumica e institucionev financiare i realizojn transakcionet digjitale ne
internet .
Sistemi i pagesave Net Cash – egziston nje anonimitet i pjeserishem i
transakcioneve ndersa karakteristik e tyre eshte se shfrytezohet ne sistemet
egzisutes te kontabilitetit me te njejta porcedurat si ne institucionet
financiare .
Sistemi offline i pagesave Mondex – eshte i ngjashem me sistemin E- cash dhe
shfrytezon qertifikatat te cilajt jan ne emer te atij qe e sjell parat dhe
barten ne kartelen e shfrytezuesit .
Sistemi offline i pagesave Visa Cash – Funksionon ne
baz te qertifikates te cilen e sjell shfrytezuesi i saj dhe bazohet ne
kartelat me mikroqip .
Qeku elektronik - eshte mjet pagese i cili mund te realizoj
pagesen vetem me te par dhenesi i qekut mund te jete vetem person i cili ne
momentin e dhenjes te qekut ka depona nje shum te cakturar te parave te rasati
Qeku elektronik ka te perbashket me qekun e letrez si
autorizimi ,rrespektimi rigoroz i
urdheresave per kryerjen e trasakcionev , ndersa dallimi k ate beje me mundesin
e leshimit te duplikateve .
Kuleta Elektronike – eshte form e sinjaleve digjitale dhe eshte e vendosur ne diskun e kompjuterit
ose ne mikro qipin e kartles plastike
Perparsi e kuletes elektronike eshte ndjenja e rehatis te cilen ia ofron
shfrytezuesit gjat blerjed dhe shpenzimet e ulta te transakcionev .
Mikro pagesat – jan pagesame vler me te vogel te cilat jan te
dizajnuar pikerishit per te kryer transakcione te shitjes dhe blerjes ne
internet .
Kartelat e menqura – jan kartela te plastikes e cila per nga pamja
eshte e njejt me kartelen e zakonshme , kartela e menqur ka te integruar qipin
ne mikroprocesor ne te cilen ruhen te
dhenat dhe qelsi i mshefur .
Transakcionet me kartel te menqur sigurojn : anonimitet ,konzistenc , izolim te transakcionev
etj .
Siguria e pagesave me kartel te mqenur behet nepermjet numdrit identifikues
Pin i cili paraqet elementin me te rendsishem te siguris ne internet
Perparsit e kartles te menqur jan : per qdo shermib nuk ka nevo qdo her
te jepet fjala kaluse , mund te
konstatohet rregullsia e saj dhe multi
funksionaliteti i saj
Kartela Debitore - eshte e
njejt me parat e gatshme vetem se esht me e sigurt ne qoft se humbet apo vidhet
humbjet nuk jan te medha .
Kartela Kreditore – definohet
sin je pjes e vogel e plastikes e cila permban nje mjet indetifikimi i cli i
mundeson personit ne emer te secilite eshte te blej mallra dhe sherbime duke
paguar nga llogaria e tij .
LLojet e kartelave : me te njohurat jon AMEX , master Card , mirpo ndahen edhe ne kartela : klasike , te
arit dhe plastike .
Sistemet e siguris te transakcionev ne internet jan :
First virtual – eshte system i par i pagesave ne internet i cili
nuk kerkon nga shitesi apo blersi instalimin e ndonje softweri te rim und te
perdoret nese shfrytezuesit perdorin softwerin se dergimit te postes
elektronike
Cyber Cash (1995) – bazohet ne programin softwerik Cyber Cash Wallwr
te cilin blersi e shfrytezojn gjat blerjes ne interen , qasja ne program behet
permes softeverit .
Afarizmi bankar onlajn – nenkupton kryerjen e transakcionev bankare direct
ndermjet klientit dhe bankes me ndihmen e softwerit te specializuar , ndryshe
njihet si afarizem bankar nga shtepia ,
shfrytezieso duhet ta kete te instaluar ne kompjuerin e tij softeverin me ndihmen e te cilit mund te kryj
transakcione .
Afarizmi bankar ne interent – e bene te mundur kryerjen e transakcioneve nga
cili do vend ne bot , duhet ta kete nje llogari ne bank dhe duhet ti dij
shifrat te cilat jan te nevojshme per hyrje ne banken e tij ne internet dhe ne
llogarin e tij .
Dallimi i afarizmit bankar nga ai onllajn eshte : shkalla e siguris te
transakcionev , ne paran ecila perdoret ne trasakcione si dhe ne kohen e nevojshme perpergaditjen e
shfrytezuesit per te kryer transakcione bankar .
Qeverisja elektronike .
Qeverisja elektronike nenkupton perdorimin e internetit dhe sistemve
informative me qellim qe te thjeshtsohet dhe te lehtsohet komunikimi me sherbimet
e organeve qeveritare , dhe te administrates publike .
Qytetaret presin qe ne internet te gjejne sherbime te cilat
kant te bejne me afarizmin e sektorit shtetror te sigrurojn iinformatate
nevojshmete plotsojn nevojat e tyre etj.
Organet qeveritare – synojn qe te zvoglojn presionin e qytetarve ne
sportelet dhe ti plotsojn nevojat dhe kerkesat e tyre , rritjen e
efikasitetit , zvoglinub e shpenzimeve
afariste etj .
Ekonomia – siguron qasje me te lehte ne informata dhe sherbime , zvoglimin e shpenzimeve te komunikimt etj ,
Ekonomia – siguron qasje me te lehte ne informata dhe sherbime , zvoglimin e shpenzimeve te komunikimt etj ,
Model i qeverisjes elektronike (G2C) eshte kur shteti iu ofron qytetarve sherbime te
ndryshme duke filluar nga informata
,mesimi ne distan , plotsimi i formularve etj .
Model i qeverisjes elektronike(C2G) – perfshin zgjedhjet ku qytetaret votojn per
zyrtaret qeveritar, ofrojn te dhena demografike
, bejne pagesen e tatimit etj .
Model i qeverisjes elektronike (G2B) – iu mundson qasje me te lehte ne te dhenat afariste
, pagesen e obligimeve ndaj organeve qeveritare etj .
Mesimi
Elektronik
Mesimi elektronik nenkupton mesimin me ndihmen e kompjutereve dhe te
rrjetave kompjuterike respektivisht mesimin nepermjet te internetit.
Mesimi ne distanc bazohet ne sistemin per percjellje dhe menaxhim te
procesit mesimor te njohur si sistemi LSM
, cili perfshin nje grup te veprimeve siq jan percjellja e perparimit te
studentit , interaksioni midis studentit dhe mentorit dhe interakcioni ndermjet
shfrytezuesve njeri me tjetrin.
Infrastruktura e mesimit elektronik
Procesi I regjistrimit nenkupton krijimin e numrit unik identfikues per
secilin shfrytezues te mesimit onlajn.
Mekanizmi I kontrollimit te siguris , shfrytzuesit duhet te ken qasje ne te gjitha
resurset e procesit mesimor gje qe I kontribon rritjes se siguris te kontrollit
te aktivitetit mesimor.
Procesi I regjistrimit – shfrytzuesit duhet te regjistrohen dhe te jen ne
gjendje qe te percjellin njesin mesimore .
Rrethina e cila perkrah mesimin elektronik – shrytzuesit duhet te ken mundesi te komunikojn
njeri me tjetrin te marrin pjes ne procesin
mesimor dhe te ju bejn pyetje mesimdhensve.
Testimi dhe Vlersimi kan per qellim te sigurojn matjen e arritshmersi se
percjellesve te mesimit elektronik.
Programi mesimor dhe baza e te dhenave per menaxhm te
njesive mesimore
shfrytezuesit I mundesohet qasje ne programe mesimor dhe ne nje njesit mesimore
te deponuara ne bazen e te dhenave.
Permes softverit
mund te behet percjellja e procesit
mesimor dhe e aktiviteteve te te gjith shfrytezuesve gje qe mundeson
pergatitjen raporteve te ndryshme lidhur me mesimin elektronik.
Elementet e mesimit elektronik
Perparimi teknoogjik mundeson zbatimin e modaliteteve te reja te mesimit
duke perfshir ketu edhe format virtuale te cilat mundesojn qe shfrytzuesit te
percjell njesit mesimore ne institucionet arsimore , madje edhe te fitoj diplom
pa qen fare present dhe fizikisht ne institucionet arsimore.
Ndryshimi I nevojave arsimore te individeve – arsimimi behet process I perjetshem per dallim nga
programet e arsimore te cilat ishin afatshkurtera dhe mjaftonte te sigurohej
nje diplomë.
Angazhimi aktiv I organeve shtetrore – manifestohet me perkrahje e insitucioneve arsimore
per zhvillimin e konceptit te mesimit ne distance.
Krijimi I rrjetit global arsimor – eshte nje process I cili synon krijimin e njesive
asimore virtuale dhe I mundesohet te gjithve te percjellin mesimin ne
institucionet te cilat ata preferojn pa marr parasysh lokacionin e tyre fizik.
Afarizmi mobil si model sherbyes - Trendet boterore te cilat kan sjellur deri te
afarizmi mobil jan teknologjia informatike e centralizuar, teknologjia klient/server dhe internet per
mes biznesit elektronik dhe qeverisjes elektronike.
Afarizmi mobil zhvillohet ne saje te integrimit te kartelave bankare debitore/kreditore
me teknologjin mobil, duke perdorur telefonat mobil dhe internetin shfrytzuesit
mund te bejn porositjen blerjen dhe pagesen e mallrave dhe sherbimeve. Si
pergjigje te kryerjes se sherbimeve ata marin porosin SMS dhe pas ksaj e japing
shifren e karteles.
Tregtia mobile – Quhet cdo transsaksion me para I cili realizohet me
ndihmen e teknologjis mobile , kjo teknologji e shfrytzojn kompanit ajrore per
te informuar udhetar per orarin e fluturimeve.
Paraja Mobile – paraqet nje menyr te mbushjes se telefonave mobil me
par ate gatshem , zakonisht me ndihmen e kartelave te menqura. Nje nga serviset
kryesore te kesaj natyre eshte sistemi PayPal
icily mundeson personat fizik dhe jurudik te transferojn parat nga
llogaria e tyre ne bank ose ne llogari e tyre kreditore .
Afarizmi banker mobil – ne afarizmin
banker klasik gjithmon shfrutzuesit esthe dashur te shkoj ne sportelet e
bankes nqoftese ka dashur te realizoj ndo nje transaksion financiar dhe banker
, nersa sot bankat kan ardhur ne shtepin e klienteve dhe vendet e tyre te punes
pra siguron bartjen e puneve bankare me xhepin e shfrytzuesit , pavarsisht nga
lokacioni I se ku ai gjindet.
No comments:
Post a Comment